Leczenie schorzeń stopy

Ortopedika oferuje kompleksowe leczenie schorzeń stopy m.in.:
• operacyjne leczenie złamań świeżych i zmęczeniowych kości stopy (kość skokowa, piętowa, kości śródstopia i przodostopia)
◦ złamanie zmęczeniowe to uraz, który powstaje w efekcie sumowania się wielu, regularnych mikrourazów kości. Narażeni są na nie osoby, które regularnie uprawiają sport (biegacze, siatkarze, lekkoatleci, tancerze czy tenisiści). Diagnostyka złamania zmęczeniowego, podobnie jak w klasycznym złamaniu, opiera się głównie na zdjęciach rentgenowskich. Leczenie na wcześniejszych etapach choroby można ograniczyć do odciążenia kończyny i rehabilitacji. Warto również wspomnieć, że nadmierne forsowanie się w czasie uprawianie sportu może doprowadzić do poważniejszych zaburzeń jak np. zerwanie ścięgna Achillesa. Zawsze należy przeprowadzić odpowiednią rozgrzewkę, dobrać dobre buty do podłoża, a intensywność wysiłku dopasować do naszego stopnia wytrenowania.

• operacje korekcyjne w zaburzeniach kształtu i funkcji stopy – paluchy koślawe, deformacje młotowate palców stopy, płaskostopie
◦ paluchy koślawe, czyli tzw. halluksy, to choroba stopy, objawiająca się „zbaczaniem” palucha w stronę pozostałych palców stopy. Wśród czynników wywołujących to schorzenie wymienia się m.in. noszenie „szpilek” czy stojący tryb życia. Zbaczanie palucha bezpośrednio wywołuje osłabienie łuku poprzecznego stopy, co powoduje przesunięcie się podstawy palucha do środka i samego palca na zewnątrz. U niektórych pacjentów wystarczającym leczeniem okazuje się zmiana obuwia, zastosowanie wkładek ortopedycznych i leki przeciwbólowe, jeśli wytworzy się stan zapalny. Halluksy można również leczyć operacyjnie, które polega na usunięciu fragmentu kości śródstopia i palucha, co koryguje jego koślawość. Konieczna może również okazać się korekta zmian towarzyszących.
◦ deformacje młotowate palców stopy to schorzenie często towarzyszące halluksom, jednakże najczęściej dotyczą palca drugiego. Polegają one na utrwalonym przykurczu palca, zazwyczaj wywołanym noszeniem zbyt małego obuwia. We wcześniejszych fazach choroby wystarczyć może zmiana obuwia na większe, szersze i na płaskiej podeszwie, najlepiej z odpowiednimi wkładkami. Leczenie chirurgiczne może polegać na korekcie przykurczu.
◦ płaskostopie – prawidłowo wysklepiona stopa posiada dwa łuki: poprzeczny i podłużny, dzięki którym odpowiednio rozprowadzany jest ciężar ciała. Płaskostopie może być pierwotne, kiedy mamy do czynienia z wrodzoną deformacją stopy, bądź nabyte, które może być wywołane m.in. urazem, noszeniem nieodpowiedniego obuwia bądź występować u pacjentów z nadwagą. Płaskostopie często towarzyszy halluksom, a ortopeda może zalecić noszenie odpowiednich wkładek ortopedycznych, fizjoterapię bądź zabieg chirurgiczny.

• artroskopia małych stawów stopy – podczas tego zabiegu ortopeda robi niewielkie nacięcia na skórze przez które następnie wprowadza kamerę, dzięki której może wizualnie potwierdzić i ewentualnie skorygować takie schorzenia. Wykorzystuje się tę metodę do m.in.:
◦ leczenia złamań kości np. trzeszczek
◦ usunięcia chorobowo zmienionych elementów, ograniczających funkcję stawu
◦ usunięcia przerośniętej błony maziowej

• artroskopowe leczenie trzeszczek
◦ trzeszczki to niewielkie kości, które powstają w ścięgnach mięśni i ich główną funkcją jest ułatwienie przenoszenia sił przez ścięgno. W stopie normalnie występują dwie trzeszczki, po obu stronach pierwszej kości śródstopia. Czasem może dojść do ich zapalenia, głównie na skutek błędów treningowych, przeciążenia bądź noszenia niewłaściwego obuwia. Kiedy ich stan zapalny nie reaguje na leki doustne, ostrzyknięcia sterydami i inne nieinwazyjne metody, można wykonać zabieg, który polega na usunięciu jednej z trzeszczek, zeskrobaniu fragmentu zmienionej chorobowo kości bądź, w rzadkich przypadkach, na wykonaniu przeszczepu tkanki kostnej z palucha pacjenta.

• miniinwazyjna korekcja paluchów koślawych (halluxy) – jest to metoda korekcji paluchów koślawych z wykorzystaniem nowoczesnej techniki MORO, w której całą operację wykonuje się z bardzo małego nacięcia wielkości ok. centymetra. Zaletami tej metody są:
◦ krótszy okres rekonwalescencji
◦ brak konieczności ponownej operacji w celu usunięcia elementów stabilizujących kości
◦ mniejsza blizna (0,5-1,5 cm)
◦ krótszy czas zabiegu

• korekcja nieprawidłowego kształtu stopy implantem HyProCure (korekcja stopy płasko-koślawej)
◦ HyProCure to tytanowy implant, który jest wprowadzany pomiędzy kość skokową a piętową, co unosi i stabilizuje kość skokową. Jest to szybka i prosta metoda korekcji stopy nadmiernie pronującej, czyli takiej, w której podeszwa ucieka na zewnątrz, co może prowadzić m.in. do płaskostopia, koślawych paluchów i nadwyrężenia pozostałych stawów nogi, prowadząc do wcześniejszego rozwoju zmian zwyrodnieniowych. Zabieg ten można wykonać już u dzieci od 3. roku życia.

• indywidualny dobór wkładek ortopedycznych – noszenie odpowiednich wkładek ortopedycznych jest wygodną dla pacjenta metodą wczesnego leczenie takich zmian jak:
◦ paluchy koślawe
◦ płaskostopie poprzeczne i podłużne
◦ ostroga piętowa
◦ stopy koślawe i szpotawe
◦ koślawość kolan
◦ skolioza