Leczenie schorzeń ręki

Ortopedika oferuje kompleksowe leczenie schorzeń ręki m.in.:

Przedramię

• operacyjne leczenie świeżych złamań kości przedramienia
◦ przedramię zbudowane jest z dwóch kości – łokciowej i promieniowej. W operacyjnym leczeniu złamań tej okolicy popularne jest zespalanie płytka i śrubami.
• operacje rewizyjne w zaburzeniach zrostu kości przedramienia
◦ ze względu na dużą ruchomość kończyny górnej, może okazać się że poprzednia interwencja nie przyniosła oczekiwanego rezultatu terapeutycznego. Konieczna jest wtedy operacja rewizyjna, polegająca na odświeżeniu szpary złamania i ponownej stabilizacji.
• operacyjne leczenie złamań nasady dalszej kości promieniowej z wykorzystaniem artroskopii nadgarstka
◦ wykonanie korekcji złamania z wykorzystaniem tej metody zapewnia niewielką bliznę i krótki okres rekonwalescencji oraz skraca okres hospitalizacji

Nadgarstek i ręka

• operacyjne leczenie urazów nadgarstka i ręki – złamania kości łódeczkowatej, przykurcz Dupuytrena, zwichnięcia kości nadgarstka, złamania kości śródręcza i palców
◦ przykurcz Dupuytrena to proces charakteryzujący się bliznowaceniem rozcięgna dłoniowego – szerokiej, łącznotkankowej struktury, która m.in. chroni leżące poniżej ścięgna. Bliznowacenie objawia się charakterystycznym przykurczem dłoniowym palców, które nie leczone może nie ustąpić samoistnie. Leczenie polega na zniszczeniu rozcięgna dłoniowego czy to przez wstrzyknięcie kolagenazy, która rozłoży rozcięgno, czy fasciotomię, która polega na chirurgicznym zniszczeniu bądź usunięciu rozcięgna.
• operacyjne leczenie uszkodzeń ścięgien ręki i palców
• operacyjne leczenie zespołu cieśni nadgarstka metodą endoskopową lub minimalnego dostępu
◦ zespół cieśni nadgarstka powstaje kiedy dochodzi do stany zapalnego w obrębie kanału nadgarstka. Obrzęk okolicznych tkanek uciska na nerw pośrodkowy powodując silny ból oraz przykurcze. Terapia polega na nacięciu pasma tkanki łącznej, która zamyka kanał, co powoduje odbarczenie i zmniejszenie ucisku na nerw.
• artroskopia nadgarstka
◦ to skuteczna metoda stosowane w diagnostyce i leczeniu: niestabilności nadgarstka, chorób reumatycznych oraz złamań kości nadgarstka czy kości promieniowej
• leczenie uszkodzeń kompleksu chrząstki trójkątnej
◦ kompleks chrząstki trójkątnej to grupa tkanek chrzęstno-kostnych, które leżą pomiędzy kością łokciową a kośćmi nadgarstka. Czasem na skutek (np. skręcenie nadgarstka) urazu dochodzi do ich uszkodzenia, co objawia się silnym bólem w okolicy V kości śródręcza. Jeśli metody nieinwazyjne nie przynoszą rezultatów, dzięki artroskopii możliwe jest naprawienie konkretnych uszkodzonych chrząstek, przynosząc ulgę pacjentowi
• leczenie niestabilności nadgarstka
◦ nawracający ból nadgarstka, czasem opisywany jako nagły, powodujący wypuszczanie niesionych przedmiotów może świadczyć o niestabilności nadgarstka. Do postawienia diagnozy konieczna jest konsultacja ortopedyczna, gdyż ta choroba może przypominać wiele innych schorzeń nadgarstka. Leczenie jest uzależnione od przyczyny, lecz najczęściej polega na skróceniu bądź odtworzeniu istniejących więzadeł.
• leczenie zmian zwyrodnieniowych ręki i nadgarstka