Leczenie schorzeń stawu kolanowego

Ortopedika oferuje kompleksowe leczenie schorzeń stawu kolanowego m.in.:
• artroskopowe szycie więzadła krzyżowego przedniego ze wzmocnieniem techniką internal bracing
◦ więzadła krzyżowa to ważne elementy zapewniające stabilność kolana. Podczas silnego urazu, np. skręcenia kolana, może dojść do ich zerwania. Terapia polega na artroskopowym zszyciu więzadła, lecz może ono nie odzyskać pełnej wytrzymałości. W celu wzmocnienia więzadła stosuje się technikę internal bracing, która polega na wykorzystaniu specjalnej taśmy, która odciąża więzadło i pozwala mu się zagoić.
• artroskopowa rekonstrukcja więzadła krzyżowego przedniego
• artroskopowa rekonstrukcja więzadła krzyżowego tylnego metodą dwupęczkową
◦ rekonstrukcja dwupęczkowa umożliwia odtworzenie anatomicznej budowy więzadła i stabilizację stawu w płaszczyźnie strzałkowej jak i stabilność rotacyjną. • rekonstrukcje więzadeł pobocznych kolana
• artroskopowe szycie łąkotek
◦ łąkotki to niewielkie łącznotkankowe struktury, dzięki którym powierzchnie stawowe w kolanie lepiej do siebie przylegają. W diagnostyce łąkotek przydatne bywa badanie USG kolana czy też MRI. Na skutek urazu może dojść do przeciążenia łąkotki i rozerwania jej. Możliwy jest również przewlekły stan zapalny łąkotki, który skutecznie uniemożliwia funkcjonowanie pacjentowi. Do opcji terapeutycznych należy m.in. zszycie rozerwanych łąkotek bądź, w skrajnych przypadach, allogeniczny (czyli od innego człowieka) przeszczep.
• allogeniczny przeszczep łąkotki
• leczenia uszkodzeń chrząstki stawowej (chondromalacji kolana)
◦ chondromalacja kolana to schorzenie związane z rozmiękaniem rzepki. Nie jest ona wtedy w stanie skutecznie przenosić obciążenia, przez co dochodzi do ucisku leżących głębiej struktur, powodując silny ból. Zabieg można wykonać metodą artroskopową i polega on na usunięciu uszkodzonej tkanki i jej odtworzeniu
• korekcja osi kończyn dolnych i zniekształceń rotacyjnych pourazowych i rozwojowych
• operacyjne leczenie niestabilności rzepki i zaburzeń funkcji stawu rzepkowo-udowego
• operacyjne leczenie złamań śródstawowych kolana z wykorzystaniem artroskopii
• synowektomie artroskopowe (usunięcie błony maziowej)
◦ synowektomia to zabieg usunięcia chorej błony maziowej. Jest to radykalny zabieg stosowany m.in. w RZS, idiopatycznym młodzieńczym zapaleniu stawów, chrzęstniakowatości maziówki czy w krwawieniu do jamy stawowej w przebiegu hemofilii
• operacyjne leczenie torbieli dołu podkolanowego (torbieli Bakera)
◦ torbiel Bakera to niewielki guzek, który u niektórych pacjentów pojawia się tuż pod kolanem. Powoduje ona ból, ograniczenie ruchomości kończyny oraz obrzęk stawu. Jest to na tyle charakterystyne schorzenie, że diagnoza nie sprawia problemu, a leczenie polega na usunięciu torbieli pod kontrolą artroskopu • operacyjne leczenie złamań i zaburzeń zrostu kości piszczelowej
• entezopatie więzadła rzepki (kolano skoczka, kolano biegacza, choroba Osgood – Schlattera)
◦ entezopatia to uszkodzenie miejsca przyczepu więzadeł do kości. Uszkodzenia te powodują silny ból, a leczenie może polegać na terapii zachowawczej bądź wykonaniu artroskopii i bezpośredniej naprawie uszkodzeń.
• protezoplastyka częściowa i całkowita stawu kolanowego
◦ wymiana stawu kolanowego na protezę to metoda leczenia zaawansowanych zmian w stawie, które powstają w efekcie m.in.: chorób zwyrodnieniowych (np. reumatyzm), przewlekłych infekcji, kolan szpotawych czy kolan koślawych.

Postępowanie po urazach skrętnych
Skręcenie kolana to poważny uraz, który najczęściej powstaje przy próbie dynamicznego obrotu przy zablokowanym podudziu. Towarzyszy mu silny ból, obrzęk oraz czasami ograniczenie ruchomości stawu. Ważna jest niezwłoczna konsultacja ortopedyczna, w czasie której specjalista może zlecić dodatkowe badania obrazowe (USG kolana, rezonans magnetyczny), żeby uwidocznić, czy któraś ze struktur stawowych została poważnie uszkodzona. Konieczna może okazać się operacja, jednakże większość skręceń kolana leczy się zachowawczo przez usztywnienie stawu.