Recepta na zdrowy kręgosłup – jak uniknąć dyskopatii i operacji kręgosłupa

“Sportowiec Amator”
12 February 2019
VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa “Myśl Rehabilitacyjna Profesora Andrzeja Seyfrieda”,
25 March 2019
ortopedika kręgosłup operacja

Ponad połowa Polaków przyznaje się do regularnego odczuwania dolegliwości bólowych w obrębie kręgosłupa. Często ich przyczyną nie jest choroba, a wielokrotnie powtarzane w życiu codziennym złe nawyki utrzymywania sylwetki. Zwracanie uwagi na przyjmowaną postawę oraz modyfikacja podstawowych wzorców ruchu może przy minimalnym nakładzie pracy zniwelować wiele przykrych dolegliwości w obrębie kręgosłupa oraz odroczyć konieczność sięgnięcia po pomoc specjalisty.

Większość z nas, pracując przy biurku lub prowadząc samochód, znaczną część dnia spędza w pozycji siedzącej. Niestety nasz kręgosłup nie znosi unieruchomienia – w większości przypadków niweluje ono jego fizjologiczne krzywizny oraz doprowadza do niedokrwienia mięśni okołokręgosłupowych (przez ich ciągły skurcz krew ma utrudnioną drogę dopływu i tym samym zaopatrzenia w tlen i substancje odżywcze). Na szczęście istnieje kilka punktów, które możemy wprowadzić do swojej rutyny, aby wielogodzinny okres siedzenia okazał się mniej traumatyzujący:

1. Możliwie częste zmiany pozycji. Zaleca się wstanie i wykonanie chociażby kilku kroków co najmniej raz na 30min.
  2. Siedzenie na piłce do pilatesu lub położenie na krzesło dmuchanej poduszki, tzw. beretu. (Wymagają one ciągłej korekty równowagi i tym samym naprzemiennej pracy różnych grup mięśniowych – unikamy stałego napięcia/przykurczu jednej grupy)
  3. Zaopatrzenie się w wałek typu McKenzie – jest to specjalna walcowata poduszka przyczepiana za pomocą paska do oparcia fotela, lub bezpośrednio zapinana wokół talii człowieka  – dba o utrzymanie właściwej lordozy lędźwiowej, czyli odcinka najczęściej narażonego na dolegliwości bólowe
  4. Zakup specjalnego, profilowanego fotela z dużym zakresem regulacji.
  5. Odpowiednia wysokość biurka, lampki i ekranu komputera.

Kolejną sytuacją, w której nasz kręgosłup narażony jest na przeciążenia generujące dolegliwości bólowe, jest podnoszenie ciężarów. W życiu codziennym najczęściej są to zakupy lub bagaże podróżne. Pamiętajmy, aby:

1. Nigdy nie nieść toreb w jednym ręku – powoduje to boczne skrzywienie osi ciała. Często powtarzane, zwykle na tę samą stronę (jesteśmy prawo- lub leworęczni) może się utrwalić. Balansujmy więc ciężar równomiernie na obie ręce. Z tego samego powodu unikajmy noszenia plecaka na jednym ramieniu, a kobietom noszącym damskie torebki zaleca się regularną zmianę stron i przewieszanie ich na skos.
  2. Odkładajmy zakupy na ziemię, chcąc otworzyć drzwi, bagażnik itp.
  3. Podnosząc torby z ziemi, zaangażujmy wszystkie możliwe stawy – nie podnośmy ciężarów jedynie przez pochylenie pleców. Zamiast tego, spróbujmy zgiąć również stawy biodrowe, kolanowe i skokowe i unieśmy torby z przykucnięcia. Rozłoży to obciążenie na różne segmenty i tym samym odciąży kręgosłup.

Następnym przykrym doświadczeniem dla naszego kręgosłupa jest sprzątanie (a prawdopodobnie nie tylko dla kręgosłupa :)). Odkurzając, operując mopem, czy też zamiatając, odruchowo pochylamy się w kierunku ziemi. Aby wykonywanie porządków było jak najbardziej ergonomiczne, należy:

1. Utrzymywać proste plecy i stojąc w wykroku przenosić ciężar ciała raz na nogę przednią, raz tylną.
  2. Dostosować długość rury odkurzacza / trzonu mopa, aby był możliwie jak najdłuższy i nie wymagał schylania.

Poza korektą niewłaściwych stereotypów ruchu przy wykonywanych codziennie czynnościach, do niezastąpionych narzędzi w walce z bólami kręgosłupa należą również ćwiczenia. Dobrym pomysłem jest zapisanie się na na zajęcia z jogi, pilatesu, bądź samodzielne wykonywanie planka i jego wszelkich modyfikacji w domu na dywanie.

Pamiętajmy jednak, że nie z każdym bólem uda nam się uporać na własną rękę. Jeżeli pomimo wdrożenia “recepty na zdrowy kręgosłup” dolegliwości nie ustępują, bądź pojawiły się nagle i mają znaczną intensywność, powinniśmy skonsultować się ze specjalistą, który przeprowadzi odpowiednią diagnostykę i wdroży właściwe leczenie.