Polub nas na facebooku

Ręka
Łokieć

Artroskopia biodra

To jedna z najbardziej rozwijających sie technik operacyjnych ostatnich lat w ortopedii.

Artroskopia jest popularna w stawie kolanowym i barkowym. Artroskopia pozwala wykonać operację naprawy stawu techniką mało inwazyjną co daje pacjentowy szybszy powrót do sprawności. Operację artroskopowe są obarczone znacznie zmniejszynym ryzykiem powikłań po leczeniu operacyjnym.

Staw biodrowy również jest narażony na urazy podczas codziennego zycia i uprawiania sportu.

Artroskopia stawu biodrowego umożliwia leczenie mało inwazyjne chorób stawu biodrowego.

Techniką artroskopową możemy naprawić uszkodzenie chrząstki i obrąbka w stawie biodrowym co również zapobiega rozwojowi zmian zwyrodnieniowych.

Inne jednostki chorobowe leczone techniką artroskopową to:

• uszkodzenie ściegien mięśni rotatorów przyczepiających się do krętarza większego kości udowej
  • ucisk nerwu udowego przez mięsień gruszkowaty, blizny w okolicy nerwu
  • uszkodzenia mięsni przywodzicieli
  • chondromatosa
  • wczesną mało zaawansowano chorobę zwyrodnieniową u młodych ludzi

Artroskopia jest używana również do leczenia konfliktu udowo – kulszowego ( konfliktu pomiędzy guzem kulszowym a krętarzem małym kości udowej ) konfliktu pomiędzy kolcem biodrowym przednim dolnym a częścią bliższą kości udowej.

Techniką artroskopową możemy leczyć konflikt udowo – panewkowy ( FAI - femoroacetabular impingment).

Konflikt udowo panewkowy jest chorobą doprowadzającą do niszczenia stawu biodrowego i do rozwoju choroby zwyrodnieniowej. W naszym kraju bardzo często zapominamy o tej jednostce chorobowej. Leczenie konfliktu udowo panewkowego we wczesnej fazie pozwala na uratowanie stawu biodrowego od całkowitej protezoplastyki, czyli ratuje staw od  jego wymiany na sztuczny.

Diagnostyka i wczesne leczenie konfliktu jest szeroko rozpowszechniona w krajach Europy Zachodniej, jednak w warunkach polskich wczesne objawy, pozwalające zdiagnozować schorzenie i wdrożyć odpowiednie leczenie, są zwykle bagatelizowane – zarówno przez pacjentów, jak i lekarzy pierwszego kontaktu.

Możemy rozróżnić 3 typy tego schorzenia:

Pincer – typ w którym występuje nadbudowa kostna na krawędzi panewki stawowej, w czasie ruchu obrąbek stawowy jest zgniatany pomiędzy zmienioną krawędzią panewki i szyjką kości udowej co powoduje jego zmiany degeneracyjne.

Cam – w konflikcie typu Cam głowa kości udowej nie jest owalna tak jak powinna być, w wyniku czego dochodzi do zaburzenia ruchu głowy kości udowej w panewce. Dochodzi do ścierania chrząstki stawowej przez asymetryczną głowę kości udowej.

Mixed – w typie Mixed dochodzi do połączenia zaburzeń obecnych w typach Pincer i Cam.

Kiedy zmiany się rozwiną ,wywołują uszkodzenia chrząstki, obrąbka stawowego i zwykle powodują postęp choroby, aż do całkowitego zwyrodnienia stawu.

Objawy choroby:

• głęboko umiejscowione, rozlane dolegliwości bólowe w okolicy pachwiny związane z ruchem w stawie biodrowym, po lub w trakcie wykonywania aktywności fizycznej,
  • długotrwałe chodzenie sprawia problem. Ból może wystąpić podczas początku czynności  np. podczas wstawania z pozycji siedzącej,
  • wcześniej niż dolegliwości bólowe mogą pojawić się ograniczenia w ruchomości stawu biodrowego (ograniczenie zgięcia i rotacji wewnętrznej przy zgiętym biodrze).

W celu nie dopuszczenia do rozwinięcia zaawansowanych zmian zwyrodnieniowych leczenie operacyjne powinno usunąć nieprawidłowe zmiany.

Zabieg wykonuje się techniką artroskopową dzięki czemu jest minimalnie inwazyjny i pozwala na wykonanie tylko niezbędnych, niewielkich  cięć do wprowadzenia instrumentów artroskopowych. Podczas operacji artroskopowej chirurg odtwarza prawidłowy kształt głowy kości udowej , naprawia bądź usuwa zniszczone fragmenty obrąbka stawowego.

Zabieg artroskopowy pozwala usunąć bądź znacznie zredukować dolegliwości bólowe spowodowane konfliktem udowo – panewkowym, jak również w znacznym stopniu zapobiec przyszłym uszkodzeniom stawu biodrowego.

Zbyt długo trwająca choroba może spowodować powstanie zbyt zaawansowanych zmian w których nie wszystkie uszkodzenia mogą zostać naprawione. Artroskopia stawu biodrowego w przypadku stwierdzonego FAI jest najlepszym sposobem na redukcję dolegliwości bólowych.

WRÓĆ

Odwiedź nasze placówki